måndag 30 mars 2009

körkort, check!

I morse tog vi oss till körkortskontoret för att skriva det amerikanska körkortsprovet. Efter att ha slitit och pluggat hela helgen (?) var tiden inne. Efter att ha lyckats med uppgiften att få med alla dokument och papper de ville (samt göra ett syntest, modell snabb) fick vi ställa oss i ett hörn av rummet vid varsin dator och göra provet. 20 frågor trafikregler och 20 frågor vägmärken, man var tvungen att klara minst 15 av varje sort. Jag fick bland annat den utmanande frågan vad en stoppskylt innebär. Cirka fem minuter senare var vi klara.

Vi var lite nervösa över nästa moment för vi hade hört om det överjävliga uppkörningsprovet där man måste klara av att köra bilen på en parkering OCH svänga mellan koner, kanske till och med parkera.

Efter lite väntande och svarande på olika hälsofrågor fick jag avlägga en ed om att det jag svarat var sant. Sedan sa receptionstanten glatt att körkortet kommer med post inom 30 dagar och att jag får en tillfällig papperslapp så länge och det blir 27 dollar och tack och hej!

Efter denna rafflande upplevelse stapplade vi, något förvånade, ut från kontoret. Ingen uppkörning? inga koner? nähä och vi som hade räknat med att denna byråkratiska process skulle ta hela dagen. Vi var klara på en halvtimme.

Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite blåst på konfekten, jag såg ju fram emot slalom mellan koner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar